Palliatief betekent verlichtend, verzachtend. Palliatieve zorg richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen die te maken hebben met levensbedreigende aandoeningen, door het voorkomen en verlichten van lijden. Dit doen we door vroegtijdige signalering, zorgvuldige beoordeling en behandeling van pijn en andere problemen van lichamelijke, psychosociale en spirituele aard. Zowel voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn als voor hun naasten. Meer informatie vindt u www.palliatievezorg.nl.

Complementaire zorg betekent letterlijk aanvullende zorg, zorg die als doel heeft om het welbevinden en de comfort van de bewoner te vergroten. Deze zorg kan pijn, onrust, angst, slapeloosheid en vermoeidheid draaglijker maken. Een ontspannende hand- of voetmassage of een voetenbad bijvoorbeeld, of een verdamper met lavendelolie op de kamer. Muziek luisteren of speciale ademhalingsoefeningen doen.  Complementaire zorg wordt door de bewoners van Hospice Kajan vaak als zeer prettig ervaren. Onze verpleegkundigen, zorgkundigen en een groot deel van onze vrijwilligers zijn geschoold in deze zorg.

Hospice Kajan is bedoeld voor mensen die in de laatste fase van hun leven zijn. Als de arts heeft vastgesteld dat de levensverwachting nog ongeveer drie maanden is, kunt u een beroep op het hospice doen. Het opnameteam gaat vervolgens met u en de verwijzer in gesprek om te bepalen of Kajan passende zorg kan bieden. Iedereen vanaf 18 jaar is welkom, ongeacht levensovertuiging en culturele achtergrond.

Iedere situatie is anders en vraagt om een andere oplossing. In hospice Kajan werken wij vanuit de gedachte dat wij passende zorg willen leveren. Onderdeel hiervan is het opstellen van een indicatie. Uw indicatie gaat uit van zorg die wordt geleverd door meerdere zorgverleners, de integrale zorg.

Tijdens uw opname zullen wij steeds kijken hoe het met u gaat en of er wijzigingen nodig zijn in de zorg die u nodigt heeft. Als hier wijzigingen zijn zullen deze ook worden opgenomen in uw zorgplan. Dit zal zoveel mogelijk in overleg met u gedaan worden. Het komt voor dat bewoners tijdens de opname onverwacht verbetering laten zien. Als dat gebeurt, gaan wij in overleg met u, uw naasten en de behandelend arts om samen te bepalen of u binnen ons Hospice nog op de juiste plaats bent. Als dit niet het geval blijkt te zijn gaan we samen op zoek naar mogelijkheden van zorg die wel passend zijn, dit kan ook buiten Kajan zijn. U kunt dan denken aan ontslag naar huis met thuiszorg of overplaatsing naar een andere zorginstelling.

Een passende hospice indicatie kent veelal een termijn van maximaal 3 maanden.

Uw medisch specialist, huisarts, ziekenhuis, thuiszorgorganisatie of zorginstelling kan u aanmelden voor opname in het hospice. Vanzelfsprekend kunt u of uw naaste ook zelf contact opnemen.

De medische zorg in hospice Kajan is in handen van een kaderarts palliatieve zorg en een verpleegkundig specialist. Als het voor u belangrijk is dat uw eigen huisarts de zorg blijft leveren en u bent woonachtig in Hilversum, dan kan dit. Geef dit aan mij aanmelding. In het hospice is 24 uur per dag een team aanwezig van gespecialiseerde verpleegkundigen, zorgkundigen en geschoolde vrijwilligers. Zij geven zoveel mogelijk invulling aan de wensen van u en uw naasten.

Bij een geldige indicatie vergoedt uw verzekeraar de zorg van het hospice. Daarnaast vragen wij een eigen bijdrage voor verblijfkosten van 50,- euro per dag. Afhankelijk van uw aanvullende zorgverzekering wordt dit bedrag soms deels of geheel vergoed. Informeer naar de voorwaarden bij uw zorgverzekeraar. Overigens gaan wij ervan uit dat de hoogte van de eigen bijdrage nooit een belemmering mag vormen voor opname in ons hospice. Is de eigen bijdrage een probleem? Bespreek dit met ons, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Het hospice heeft zeven bewonerskamers.  Vaak is niet precies te zeggen wanneer er plaats is. Neem contact met ons op en dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Bezoek is welkom, uiteraard naar wens van de bewoner. Na 10 uur ’s avonds en vóór 8 uur ’s morgens wordt getracht zoveel mogelijk rust in het hospice te waarborgen.

Compliment of klacht?

Wat vindt u van Hospice Kajan? Wij staan open voor uw reactie. Van compliment tot klacht, alles is welkom. Samen met u organiseren wij onze zorg nog beter.

Zorgkaart Nederland

Op Zorgkaart Nederland kunt u zorgaanbieders in Nederland waarderen. Van huisarts tot ziekenhuis. Ook Hospice Kajan staat op Zorgkaart Nederland. We gebruiken uw reactie actief om onze zorg te verbeteren. Heeft u Hospice Kajan al beoordeeld?

Klachten en complimenten

Denkt u met ons mee? Uw compliment of klacht helpt ons onze kwaliteit te controleren en/of te verbeteren. Geef uw compliment, verbetersuggestie of klacht door.

Hoe kan ik mijn klacht bespreken?

Heeft u een klacht dan is de meest eenvoudige manier dat u, uw familie of contactpersoon deze bespreekt met de betrokken medewerker of zijn/haar leidinggevende. Benoem uw klacht. Samen kan worden gekeken naar een goede oplossing.

Wanneer u de klacht liever niet bespreekt met de direct betrokkene(n), of wanneer het probleem van zeer vertrouwelijke aard is en kunt u dit met niemand in uw omgeving kunt bespreken, dan is het mogelijk om onze klachtenfunctionaris te benaderen voor advies, bemiddeling of ondersteuning. Deze zal vertrouwelijk met uw verhaal omgaan. Onze klachtenfunctionaris is Sabine van Pelt. U kunt haar bereiken via T: 0251-212 202 of via bureau@facit.nl. 

Of u kunt de klacht indienen bij onze externe klachtencommissie

Externe klachtencommissie

Hospice Kajan is aangesloten bij de onafhankelijke-klachtencommissie bewoners en naasten

Geschillen

Bent u het niet eens met de klachtbehandeling en de uitspraak hierover, dan kunt u contact opnemen met de Geschilleninstantie Zorggeschil waar Hospice Kajan bij is aangesloten. Voor meer informatie kunt u terecht op de website www.zorggeschil.nl

De aard van de zorg maakt dat er geen keuzemogelijkheid is voor kamers in het hospice.

Er zijn mogelijkheden om te blijven slapen. Dit gaat altijd in overleg met de verpleegkundige.

Kinderen zijn altijd welkom in ons hospice. Wij vinden het zelfs zeer belangrijk dat kinderen ruimte krijgen op hun eigen manier afscheid te komen nemen van een dierbare. Voor sommige kinderen is het de eerste confrontatie met iemand die gaat overlijden.

En dat kan soms spannend voor ze zijn, een bezoek aan een dierbare waar ze afscheid van gaan nemen.

Onze verpleegkundigen, zorgkundigen en vrijwilligers zorgen ervoor dat kinderen zich op hun gemak voelen in het hospice.  Afhankelijk van de situatie en de behoefte kunnen kinderen bijvoorbeeld vragen stellen aan onze medewerkers, een boekje lezen, een spelletje doen of creatief bezig zijn.

Daarnaast is er ruimte voor begeleiding van kinderen bij het nemen van afscheid, passend bij de leeftijd en de persoonlijkheid van het kind. Wij vinden het belangrijk dat kinderen op een goede manier afscheid kunnen nemen, zodat zij zo goed mogelijk verder kunnen na het verlies van hun dierbare. Ook kunnen we adviezen geven over hoe kinderen ondersteund kunnen worden in deze fase.

Home – Stichting Achter de Regenboog Een stichting speciaal voor kinderen die een dierbare verliezen.

De wereld van verschil Informatie voor ouders, kinderen en jongeren van wie een gezinslid levensbedreigend ziek is of is overleden, verwacht of onverwacht.

Kankerspoken | Stichting Verdriet door je hoofd Gericht op hulp aan kinderen met een ouder die kanker heeft. Informatie over gedrag en reacties van kinderen per leeftijdsgroep.

Vanzelfsprekend kunnen familie en vrienden meehelpen met de zorg voor de bewoner. Dit gebeurt in overleg met de bewoner en de verpleging.
Tijdens de opname in Hospice Kajan worden de persoonlijke wensen van de bewoner rond behandeling en levenseinde besproken en gerespecteerd. Ons belangrijkste doel is om goede palliatieve zorg te bieden. In sommige situaties brengt ook goede palliatieve zorg te weinig verlichting, en kan het voorkomen dat euthanasie in het verlengde ligt van goede palliatieve zorg. Om die reden is euthanasie in Hospice Kajan niet uitgesloten. Uiteraard dient de huisarts bij het voorbereiden en uitvoeren van euthanasie te voldoen aan de zorgvuldigheidseisen zoals die in de wet zijn vastgelegd.
In ons huis is roken niet toegestaan. In onze tuin hebben we een overdekt, verwarmd terras waar gerookt kan worden. Wij brengen u hier graag naartoe, wanneer u wilt. De vier bewonerskamers op de begane grond hebben direct toegang tot een eigen terras.
Voor bezoekers staat altijd koffie en thee klaar. En tussen de middag is er soep voor de bewoners, medewerkers en eventueel bezoek. Mee-eten is ook mogelijk, dit gaat in overleg met de verpleegkundige.

Uw naasten kunnen een huisdier meenemen zodat u hen kunt ontmoeten op uw kamer.

Hospice Kajan beschikt over een draadloze internetverbinding waar u gratis gebruik van kunt maken. Er is een telefoon beschikbaar voor op uw kamer en uiteraard kunt u gewoon uw eigen mobiele telefoon gebruiken.

Onze circa 60 vrijwilligers zijn onmisbare medewerkers in het hospice. Meer hierover leest u op de pagina vrijwilligers. Elke vrijwilliger krijgt een opleiding, waarin de verschillende facetten van het omgaan met mensen die ernstig ziek zijn uitgebreid aan bod komen. Wilt u meer weten over dit zinvolle werk? Neem contact op met Janneke Vahl, coördinator vrijwilligers via 035 6728753. Een email sturen naar info@hospicekajan.nl kan natuurlijk ook.

Wij zorgen voor de was linnengoed en handdoeken. De persoonlijke was organiseert u zelf met naasten. Indien dit niet mogelijk is kunt u dit bespreekbaar maken bij de verpleegkundigen en zoeken we samen naar een oplossing.

Hospice Kajan is gevestigd in een mooie villa in Hilversum. Een kenmerk in onze villa is dat iedere ruimte uniek is.  De kamers zijn hierdoor wisselend in formaat en hebben een eigen sfeer. De kamers op de beneden etage liggen direct aan de tuin. De kamers op de bovenetage kijken uit op onze prachtige tuin en bewoners kunnen gebruik maken van de tuin.

Privacy verklaring

Uw privacy is voor de Stichting Hospice Gooi en Vechtstreek (hierna: Kajan) van groot belang.  U mag ervan uitgaan dat wij er alles aan doen om misbruik van uw persoonsgegevens te voorkomen.

Wij houden ons dan ook aan de relevante wet- en regelgeving over privacy, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere zorg gerelateerde wetgeving zoals de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de Zorg (Wapvpz).

Uw gegevens in vertrouwde handen

Wij respecteren ieders privacy en vinden het belangrijk dat u weet wat wij met uw persoonsgegevens doen. Bij de verwerking van uw persoonsgegevens houden wij ons aan de privacywetgeving. Dat betekent dat wij:

  • Onze doeleinden duidelijk vastleggen voordat wij uw persoonsgegevens verwerken, via deze privacyverklaring.
  • Zo min mogelijk persoonsgegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden.
  • Expliciet toestemming vragen voor de verwerking van uw persoonsgegevens, mocht toestemming verplicht zijn.
  • Benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om uw persoonsgegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken.
  • Uw rechten respecteren zoals het recht op inzage, correctie of verwijdering van uw persoonsgegevens die bij ons verwerkt zijn.

Kajan is verantwoordelijk

Kajan is de zogeheten verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG. Deze privacy verklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens waarvoor Kajan verwerkingsverantwoordelijke is. Dit is het geval voor de gegevens die wij van u verzamelen en wanneer u bij ons opgenomen bent. Dit betekent dat Kajan er verantwoordelijk voor is dat uw persoonsgegevens in overeenstemming met de AVG en op behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt.

Voor welke doeleinden gebruiken wij uw gegevens?

In deze privacyverklaring leggen wij uit wat wij bij Kajan doen met informatie die wij over u te weten komen, wanneer u bij ons bent opgenomen. Wij verkrijgen verschillende soorten persoonsgegevens van u. Hieronder wordt per doeleinde aangegeven welke gegevens wij van u verkrijgen, met welk doel wij deze gegevens verwerken en hoelang de gegevens worden bewaard.

Indien u vragen heeft, neem dan contact met ons op via de gegevens onderaan deze privacyverklaring.

 

 

Uw zorg in Kajan

Voor een goede (medische) behandeling is het noodzakelijk om gegevens van u te verwerken. Wij gebruiken uw persoonsgegevens om uitvoering te geven aan de zorgovereenkomst die wij met u sluiten. Hiervoor gebruiken wij onderstaande persoonsgegevens voor het verlenen van zorg.

  • Voor- en achternaam
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Woonadres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Indien van toepassing: wettelijke vertegenwoordiger(s)
  • Gegevens contactpersonen
  • Gegevens over de zorgzekering
  • Resultaten van onderzoeken
  • Diagnose en zorgplannen

Deze gegevens worden in een medisch dossier vastgelegd, het zogenaamde Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Wij verwerken deze gegevens omdat wij een behandelingsovereenkomst met u hebben gesloten om u zorg te verlenen. Wij zijn daarnaast wettelijk verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) te registeren en te gebruiken voor veilige en juiste zorgverlening.

Daarnaast zijn wij wettelijk verplicht om uw BSN op te nemen in de administratie en te controleren via een identiteitsbewijs.

Wij zijn op grond van de WGBO verplicht om deze gegevens 20 jaar vanaf het moment dat onze zorg voor u stopt te bewaren.

Het declareren van zorg

Als u bij ons zorg ontvangt, moet Kajan de zorg volgens bepaalde regels registreren en declareren bij de zorgverzekeraar.

Hiervoor verwerken wij de volgende gegevens:

  • Voor- en achternaam.
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Woonadres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Verzekeringsgegevens/polis gegevens
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Terminaal verklaring
  • Start datum zorg
  • Einde datum zorg (overlijdens datum)
  • Andere informatie die van belang kan zijn voor een juiste declaratie van de aan u geleverde zorg.

Kajan kan als onderaannemer deze facturatie niet zelf indienen bij de zorgverzekeraar. Dit wordt gedaan door de Vivium Zorgroep. Bovenstaande gegevens worden gedeeld met de Zorgadministratie van de Vivium Zorggroep via een beveiligde verbinding.

Kwaliteitsbewaking en verbetering

Kajan is als zorginstelling wettelijk verplicht om de kwaliteit van zorg te monitoren en bij te dragen aan de kwaliteit van zorg in Nederland. Hiervoor zullen patiënt tevredenheidsonderzoeken, nabestaanden onderzoeken en interne audits worden uitgevoerd.

Hiervoor verwerken wij de volgende gegevens:

  • Voor- en achternaam
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Woonadres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Indien van toepassing: wettelijke vertegenwoordiger(s)
  • Resultaten van onderzoeken
  • Diagnose en zorgplannen

Wetenschappelijk onderzoek

In Kajan wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan.

Hiervoor verwerken wij de volgende gegevens:

  • Medische gegevens. Hiermee bedoelen we de informatie uit uw medisch dossier die in het kader van uw behandeling wordt verzameld.
  • Dit kan bloed of urine zijn.

Bij onderzoek waarbij wij over uw persoonsgegevens beschikken, vragen wij u toestemming als wij daze gegevens willen gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Deze toestemming kunt u altijd weer intrekken. Soms gebruiken wij anonieme en gecodeerde gegevens.

Voor gegevens die worden verzameld in het kader van wetenschappelijk onderzoek kunnen afwijkende bewaartermijnen gelden. Wanneer je gevraagd wordt om deel te nemen aan een onderzoek, word je hierover geïnformeerd.

Delen van uw gegevens

In sommige gevallen zijn wij wettelijk verplicht om een aantal persoonsgegevens van u te delen met een andere partij, denk bijvoorbeeld aan het sturen van een factuur naar uw zorgverzekeraar. Ook zijn wij als zorginstelling wettelijk verplicht om onze kwaliteit van zorg te monitoren en om bij te dragen aan de kwaliteit van zorg in Nederland. Soms moeten we daarvoor gegevens verstrekken aan landelijke registraties. Kajan bekijkt zorgvuldig of dit anoniem kan en doet dat wanneer mogelijk. Als het noodzakelijk is voor jouw zorg informeren wij uw (huis)arts die u heeft doorverwezen naar Kajan over de huidige situatie. Wij verstrekken geen gegevens als dit niet nodig is.

Van wie krijgen wij uw gegevens en met wie delen wij die?

Soms geven wij uw gegevens door. En soms controleren wij uw gegevens bij andere bedrijven of ontvangen wij u gegevens van andere organisaties. Wij kunnen gegevens uitwisselen met:

  • Curatoren en bewindvoerders
  • Onze leveranciers en partners, zoals huisartsen, ziekenhuizen, apotheken, hulpmiddelen, vervoersbedrijven etc.
  • Zorgverzekeraars
  • Vivium Zorggroep
  • Gemeenten en andere overheidsinstanties zoals NzA en IGJ
  • Andere zorgverleners, zorginstellingen of derden die worden of zijn betrokken bij uw behandeling.

Worden uw persoonsgegevens beveiligd?

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens).

Hoe zorgen wij dat uw gegevens veilige zijn bij ons?

Om integer en vertrouwelijk uw gegevens te verwerken nemen we passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. De keuze van deze maatregelen zijn gebaseerd op de beschikbare technologie, het soort persoonsgegevens dat we vastleggen, en de risico’s die daaraan verbonden zijn. Uw gegevens worden alleen verwerkt door personen met geheimhoudingsplicht.

Onze website en IT-systemen zijn goed beveiligd. We nemen steeds maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met uw gegevens.

Ontdek je toch een kwetsbaarheid in onze dienstverlening?

Het is fijn als u dit ons laat weten. Dan kunnen we maatregelen treffen en werken we samen aan het verbeteren van de veiligheid van uw en onze gegevens en systemen.

Beroepsgeheim/privacy

De gegevens die over u worden verzameld, worden strikt vertrouwelijk behandeld. Alle zorgverleners van Kajan zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Alle andere medewerkers (zoals ondersteunende diensten en vrijwilligers) hebben ook een geheimhoudingsplicht.

Alleen de zorgverleners die bij uw verblijf betrokken zijn mogen uw dossier inzien als dat nodig is voor de zorgverlening. Andere medewerkers mogen allen uw dossier inzien als dit noodzakelijk is voor hun werk. Bijvoorbeeld de medewerkers van de opnameregistratie of de Zorgadministratie.

Datalek

Verlies van persoonsgegevens of inzage door onbevoegden wordt geregistreerd als incident binnen Hospice Kajan. Verlies van gegevens of het lekken van gegevens wordt gemeld bij:

– degene wie het betreft;

– de Autoriteit Persoonsgegevens

Uw rechten

Recht op inzage

U heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken in te zien.

Recht op rectificatie

U heeft recht het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, te corrigeren of aan te vullen, indien deze onjuist of onvolledig zijn.

Recht van bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.

Recht op verwijdering

U kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen.

Recht om toestemming in te trekken

Indien u ons toestemming heeft gegeven om persoonsgegevens te verwerken, dan kunt u deze toestemming op ieder moment intrekken.

Recht op overdraagbaarheid van gegevens

Indien het technische mogelijk is, heb je het recht om de persoonsgegevens die wij van uw verwerken te laten overdragen naar een derde partij.

Wilt u gebruik maken van uw rechten?

Dat kan via het versturen van een e-mail of brief.

Mail naar: algemeen@hospicekajan.nl

Brief naar:

Hospice Kajan

t.a.v. secretariaat

Borneolaan 18

1217 HA Hilversum

Bij uw verzoek kunnen wij u vragen om u te identificeren. Wij vragen hiervoor gegevens op om er zeker van te zijn dat u de juiste persoon bent aan wie de persoonsgegevens toebehoren. Wij zullen in principe binnen een maand aan uw verzoek voldoen. Deze termijn kan echter met twee maanden worden verlengd om redenen die verband houden met de specifieke privacyrechten of de complexiteit van het verzoek. Als wij deze termijn verlengen, zullen wij u daarvan tijdig op de hoogte stellen.

Heeft u een vraag, tip of klacht over gegevensbescherming?

Stuur dan een e-mail naar Cindy Fokker, directeur Hospice Kajan, via algemeen@hospicekajan.nl

Of stuur een brief:

Hospice Kajan

t.a.v. secretariaat

Borneolaan 18

1217 HA Hilversum

Komen wij er samen niet uit?

Leg uw klacht dan voor aan de autoriteitpersoonsgegevens.nl

Heeft u nog vragen of behoefte aan meer informatie?

Neem vooral contact met ons op via de contactgegevens

Contact

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?

Hospice Kajan is 24 uur per dag bereikbaar op 035-672 87 40.
Contact